Maailma parim lasteaiaõpetaja

Kuidas toetab kompetentsimudel lasteaiaõpetajat?

Kompetentsimudeli peamine eesmärk on õpetaja rollimudeli alusel teadvustada oodatud hoiakud ja käitumisviisid. Mudel aitab määratleda õpetaja tugevusi ja arendamist vajavaid külgi ning toetada seeläbi tema professionaalset arengut.

1
Professionaalsel arengul
2
Enesehindamisel ja -arendamisel
3
Kompetentsuse hindamisel
4
Lasteaia kultuuri arendamisel

Lasteaiaõpetaja kompetentsid

Õpetaja kompetentsimudeli viis võtmekompetentsi on kirjeldatud erinevate tegevusnäitajatega.

Väärtuste kandja

Väärtuste kandja ja kujundajana on õpetaja oma käitumisega eeskujuks ning märkab ja tunnustab laste väärtuskäitumist. Õpetaja on väärtuskasvatuse lõiminud igapäevastesse tegevustesse ning tegeleb sellega järjekindlalt. Väärtuskasvatuse tulemusena on rühmas usalduslik sõbralik õhkkond ning lapsed üksteisega sallivad ja hoolivad. Õpetaja suhtub lasteaeda lugupidavalt ning kannab oma ametit väärikalt.

Kompetentsi saab kõige otsesemalt mõõta järgmiste tegevusnäitajatega:

  • On positiivne ja heasoovlik.
  • Tunnustab hoolivat käitumist üksteise suhtes.
  • On õiglane ja käitub lugupidavalt.
  • On salliv erisuste suhtes.
  • On hea kuulaja.
  • Kasutab olukorrale sobivaid suhtlusstiile.
  • Väärtustab elukeskkonda ja selle hoidmist.
  • On avatud uuendustele ja muudatustele.
  • Järgib lasteaias kokkulepitud väärtusi.

Iga lapse arengu toetaja

Iga lapse arengu toetamine on lapse märkamine, väärtustamine ning tema võimete avamine. Õpetaja suhtleb iga lapsega individuaalselt, arvestades tema eripära. Ta märkab lapse vajadusi ning kaasab tema arengu ja heaolu nimel tugivõrgustiku. Õpetaja toetab lapse isiksuse kujunemist ning valmistab teda ette kooliminekuks. Tulemuseks on õpimotivatsiooniga laps, kes tunneb ja väärtustab oma eripärasid ning saab grupis hakkama.

Kompetentsi saab kõige otsesemalt mõõta järgmiste tegevusnäitajatega:

  • Lähtub õppe- ja kasvuprotsessis iga lapse indivi- duaalsusest.
  • Kaasab iga last õppe-kasvuprotsessi kavandamisse.
  • Suunab last eneseanalüüsile.
  • Tunnustab iga lapse edusamme.
  • Kaasab vajaduse korral tugivõrgustiku.
  • Toetab iga lapse loovust ja algatusvõimet.
  • Inspireerib lapsi koos tegutsema.
  • Arendab lapse sotsiaalseid oskusi (märkamine, suht- lemine, abi küsimine).
  • Õpetab last oma emotsioone ära tundma, nimeta- ma ja juhtima.

Lapse päeva disainer

Õpetaja kujundab õpi- ja kasvukeskkonna rühma/lapse vajadustest ja eesmärkidest lähtuvalt. Ta on päeva planeerimisel paindlik, arvestades rühma/lapse hetkeseisundit ja keskkonda, tehes vajaduse korral päevakavas kiirelt vajalikke muudatusi. Tulemuseks on mitmekesine ja innustav õpi- ja kasvukeskkond, kus laps tunneb ennast turvaliselt ja tegevustest kaasahaaratuna ning arenevad tema ettevõtlikkus ja loovus.

Kompetentsi saab kõige otsesemalt mõõta järgmiste tegevusnäitajatega:

  • Loob igale lapse arengut toetava turvalise õpi- ja kasvukeskkonna.
  • Eesmärgistab õppe- ja kasvatustegevusi, toetudes lasteaia õppekavale.
  • Viib läbi tegevusi lähtuvalt lapse/rühma eripärast.
  • On planeerimisel ja tegevuste läbiviimisel paindlik.
  • Arendab ja katsetab erinevaid õpimeetodeid ning õppevara.
  • Kasutab erinevaid õpi- ja kasvukeskkondi (nt loodus- keskkond, muuseumid, kultuuriasutused, kogukonna ettevõtted).
  • Kujundab lapse päeva loovaks ja mänguliseks.

Ennastjuhtiv õppija

Ennastjuhtiv õppija võtab vastutuse nii oma isikliku kui ka professionaalse arengu eest, olles kursis oma valdkonna ja pedagoogika uusimate teaduslike lähenemistega nii Eestis kui ka välismaal. Ta rakendab teadmisi, reflekteerib oma õpetamise mõju ning jagab kogemusi. Tulemuseks on professionaalne elukestev õppija ja praktik, kes rakendab lapse arengu nimel parimat nüüdisaegset praktikat ja isiklikku elukogemust.

Kompetentsi saab kõige otsesemalt mõõta järgmiste tegevusnäitajatega:

  • Reflekteerib järjepidevalt oma tööd, sh analüüsib oma õpetamise mõju.
  • Määratleb oma arenguvajadused.
  • Arendab eesmärgistatult oma professionaalseid oskusi.
  • Rakendab enesetäiendamisel saadud teadmisi ja oskusi oma töös.
  • Osaleb professionaalsete õpikogukondade (õpetaja- te grupp õpetamisoskuste ja praktikate omandami- seks ning jagamiseks) töös.
  • Hoiab oma tervist ja vaimset tasakaalu.
  • Teeb oma tööd pühendunult.

Koostöö juht ja meeskonnaliige

Õpetaja kujundab usaldusliku koostöö vanemate ja kolleegidega. Ta innustab rühmameeskonda lapse arengu nimel eesmärgistatud koostööle. Õppeasutuse meeskonna liikmena panustab ühistegevustesse ning organisatsiooni arengusse. Tulemuseks on professionaalsetel ja sõbralikel suhetel toimiv võrgustik lapse arengu toetamiseks ning lasteaed kui tugev organisatsioon.

Kompetentsi saab kõige otsesemalt mõõta järgmiste tegevusnäitajatega:

  • Kaasab lapsevanemaid lapse arengu hindamisse.
  • Annab lapsevanemale tagasisidet lapse arengu kohta.
  • Nõustab lapsevanemaid.
  • Hoiab lapsevanemaid järjepidevalt kursis aja- ja asjakohase infoga.
  • Kaasab ja motiveerib rühmameeskonda.
  • Jagab oma teadmisi ja kogemusi kolleegidega.
  • Panustab organisatsiooni arengusse.

360 kraadi tagasiside meetod

360 kraadi tagasiside meetodi abil hindamine annab õpetajale võimaluse saada tagasisidet oma tegevuse kohta ehk infot, kuidas teised tema käitumist tajuvad. See on väärtuslik teave õpetajale, kes soovib areneda ja saada tõeliseks meistriks.

  • Lasteaia juhtkond soovib arendada lasteaia kultuuri ja usub väärtustesse, mida kompetentsimudel kannab;
  • lasteaias on arenguvestluste traditsioon – tagasiside andmine ja saamine on lasteaia kultuuri loomulik osa;
  • lasteaias on piisav usaldustase, mis võimaldab vastajatel olla avatud ja ausad.


On oluline, et 360° tagasiside meetodit rakendatakse lasteaia eesmärkide poole liikumisel ning õpetaja arengu planeerimisel.

Valimis on õpetajaga vahetult kokku puutuvad sihtgrupid ja minimaalselt kolm inimest ühes grupis. Soovitavalt 4-7 inimest ühes vastaja grupis, v.a vahetu juhi grupp.

Tagasiside saaja 
õpetaja, vahetu juht (lasteaia juht või juhtkonna liikmed)

Kolleegid
õpetajad ja teised lasteaia töötajad

Vanemad

Vastajate valikul on oluline arvestada…

  • Kas see inimene on Sinuga piisavalt palju koostööd teinud ja sind erinevates olukordades näinud?
  • Kas see inimene mõistab Sinu töö olemust ja väljakutseid?
  • Kas Sa saad selle inimesega sundimatult rääkida tagasiside teemadel?
  • Võimalikult erinevatest sihtrühmadest
  • Erineva vaatenurgaga ja erineva suhtumisega inimesed
  • Minimaalselt 3 vastajat ühes vastajate grupis, soovituslik vahemik 5-10.
  • Lepi vastajatega eelnevalt hindamine kokku, et tagasiside sujuks.
  • Koosta nimekiri tagasiside andjatest ja lae alla Exceli tabel ning saada koolitus@harno.ee.

Hindamisskaala on 7-palli skaala, mis on määratud kolme väärtusega – otsad ja keskmine väärtus. Tagasiside andja selgitab näidete ja kommentaaridega oma hinnangut, eriti hinnanguid alla ja üle keskmise. Põhikompetentsi juures on vaba tekstiväli, kuhu saab tuua konkreetsed näited. 

Iga väite juures on ka vastusevariant „Ei oska öelda“. 

Küsimustele vastamine toimub e-keskkonnas ja iga vastaja saab HARNO kaudu meili teel personaalse lingi vastamise alustamiseks.

Vastamist saab igal ajal pooleli jätta ning hiljem jätkata kuni vastamise tähtaja lõpuni.

Tagasiside saaja ei näe nimeliselt, kes millise hinnangu on andnud või kommentaari kirjutanud – hinnangud kajastatakse kokkuvõttes vastajate gruppide keskmisena.

Tagasiside saaja saab koondraporti, kus numbrilised tulemused on koondatud vastajagruppide kaupa. Sõnalised vastused grupeeritakse kokku küsimuste juurde.

Kuidas alustada 360° tagasiside teekonnaga?

1
Lasteaia juhtkonna otsus

360 kraadi hindamise kasutuselevõtu kohta asutuses.

2
Kommunikatsioon lasteaias

Miks me seda teeme? Kuidas kasutame tulemusi?

3
Nimekirja koostamine tagasiside andjatest

Kirjuta koolitus@harno.ee​ ja saadame sulle vastajate märkimiseks tabeli.

4
Küsimustiku täitmine e-keskkonnas

Kõikidele tagasiside andjate meilile tuleb link vastamise alustamiseks.

5
Individuaalse tagasisidega tutvumine

Õpetaja saab raporti, kus numbrilised tulemused on koondatud vastajagruppide kaupa, sõnalised vastused grupeeritakse kokku küsimuste juurde. Tulemusena on võimalik võrrelda enese ja teiste arvamusi.

6
Tulemuste analüüs ja tõlgendamine, tagasiside vestlus vahetu juhi või juhtkonna liikmega

Tagasiside osaks on raporti tulemuste läbiarutamine arenguvestluse käigus oma vahetu juhiga.

7
Eesmärgistatud tegevuste elluviimine

Professionaalse arenguplaani koostamine ja arenguvajaduste elluviimine

Küsimused ja vastused

Soovitavalt teeb valiku õpetaja ise ja valimis on võimalikult erineva vaatenurgaga ja suhtumisega inimesed.

Kohe peale hindamisperioodi lõppu saadetakse e-keskkonnast raporti link.

Raportit näeb õpetaja ise ja kokkuleppel tema otsene juht või juhtkonna liige.

Skip to content