Kompetentsimudeli peamine eesmärk on õpetaja rollimudeli alusel teadvustada oodatud hoiakud ja käitumisviisid. Mudel aitab määratleda õpetaja tugevusi ja arendamist vajavaid külgi ning toetada seeläbi tema professionaalset arengut.
Õpetaja kompetentsimudeli viis võtmekompetentsi on kirjeldatud erinevate tegevusnäitajatega.
Väärtuste kandja ja kujundajana on õpetaja oma käitumisega eeskujuks ning märkab ja tunnustab laste väärtuskäitumist. Õpetaja on väärtuskasvatuse lõiminud igapäevastesse tegevustesse ning tegeleb sellega järjekindlalt. Väärtuskasvatuse tulemusena on rühmas usalduslik sõbralik õhkkond ning lapsed üksteisega sallivad ja hoolivad. Õpetaja suhtub lasteaeda lugupidavalt ning kannab oma ametit väärikalt.
Kompetentsi saab kõige otsesemalt mõõta järgmiste tegevusnäitajatega:
Iga lapse arengu toetamine on lapse märkamine, väärtustamine ning tema võimete avamine. Õpetaja suhtleb iga lapsega individuaalselt, arvestades tema eripära. Ta märkab lapse vajadusi ning kaasab tema arengu ja heaolu nimel tugivõrgustiku. Õpetaja toetab lapse isiksuse kujunemist ning valmistab teda ette kooliminekuks. Tulemuseks on õpimotivatsiooniga laps, kes tunneb ja väärtustab oma eripärasid ning saab grupis hakkama.
Kompetentsi saab kõige otsesemalt mõõta järgmiste tegevusnäitajatega:
Õpetaja kujundab õpi- ja kasvukeskkonna rühma/lapse vajadustest ja eesmärkidest lähtuvalt. Ta on päeva planeerimisel paindlik, arvestades rühma/lapse hetkeseisundit ja keskkonda, tehes vajaduse korral päevakavas kiirelt vajalikke muudatusi. Tulemuseks on mitmekesine ja innustav õpi- ja kasvukeskkond, kus laps tunneb ennast turvaliselt ja tegevustest kaasahaaratuna ning arenevad tema ettevõtlikkus ja loovus.
Kompetentsi saab kõige otsesemalt mõõta järgmiste tegevusnäitajatega:
Ennastjuhtiv õppija võtab vastutuse nii oma isikliku kui ka professionaalse arengu eest, olles kursis oma valdkonna ja pedagoogika uusimate teaduslike lähenemistega nii Eestis kui ka välismaal. Ta rakendab teadmisi, reflekteerib oma õpetamise mõju ning jagab kogemusi. Tulemuseks on professionaalne elukestev õppija ja praktik, kes rakendab lapse arengu nimel parimat nüüdisaegset praktikat ja isiklikku elukogemust.
Kompetentsi saab kõige otsesemalt mõõta järgmiste tegevusnäitajatega:
Õpetaja kujundab usaldusliku koostöö vanemate ja kolleegidega. Ta innustab rühmameeskonda lapse arengu nimel eesmärgistatud koostööle. Õppeasutuse meeskonna liikmena panustab ühistegevustesse ning organisatsiooni arengusse. Tulemuseks on professionaalsetel ja sõbralikel suhetel toimiv võrgustik lapse arengu toetamiseks ning lasteaed kui tugev organisatsioon.
Kompetentsi saab kõige otsesemalt mõõta järgmiste tegevusnäitajatega:
360 kraadi tagasiside meetodi abil hindamine annab õpetajale võimaluse saada tagasisidet oma tegevuse kohta ehk infot, kuidas teised tema käitumist tajuvad. See on väärtuslik teave õpetajale, kes soovib areneda ja saada tõeliseks meistriks.
On oluline, et 360° tagasiside meetodit rakendatakse lasteaia eesmärkide poole liikumisel ning õpetaja arengu planeerimisel.
Valimis on õpetajaga vahetult kokku puutuvad sihtgrupid ja minimaalselt kolm inimest ühes grupis. Soovitavalt 4-7 inimest ühes vastaja grupis, v.a vahetu juhi grupp.
Tagasiside saaja
õpetaja, vahetu juht (lasteaia juht või juhtkonna liikmed)
Kolleegid
õpetajad ja teised lasteaia töötajad
Vanemad
Vastajate valikul on oluline arvestada…
Hindamisskaala on 7-palli skaala, mis on määratud kolme väärtusega – otsad ja keskmine väärtus. Tagasiside andja selgitab näidete ja kommentaaridega oma hinnangut, eriti hinnanguid alla ja üle keskmise. Põhikompetentsi juures on vaba tekstiväli, kuhu saab tuua konkreetsed näited.
Iga väite juures on ka vastusevariant „Ei oska öelda“.
Küsimustele vastamine toimub e-keskkonnas ja iga vastaja saab HARNO kaudu meili teel personaalse lingi vastamise alustamiseks.
Vastamist saab igal ajal pooleli jätta ning hiljem jätkata kuni vastamise tähtaja lõpuni.
Tagasiside saaja ei näe nimeliselt, kes millise hinnangu on andnud või kommentaari kirjutanud – hinnangud kajastatakse kokkuvõttes vastajate gruppide keskmisena.
Tagasiside saaja saab koondraporti, kus numbrilised tulemused on koondatud vastajagruppide kaupa. Sõnalised vastused grupeeritakse kokku küsimuste juurde.
360 kraadi hindamise kasutuselevõtu kohta asutuses.
Miks me seda teeme? Kuidas kasutame tulemusi?
Kirjuta koolitus@harno.ee ja saadame sulle vastajate märkimiseks tabeli.
Kõikidele tagasiside andjate meilile tuleb link vastamise alustamiseks.
Õpetaja saab raporti, kus numbrilised tulemused on koondatud vastajagruppide kaupa, sõnalised vastused grupeeritakse kokku küsimuste juurde. Tulemusena on võimalik võrrelda enese ja teiste arvamusi.
Tagasiside osaks on raporti tulemuste läbiarutamine arenguvestluse käigus oma vahetu juhiga.
Professionaalse arenguplaani koostamine ja arenguvajaduste elluviimine
Soovitavalt teeb valiku õpetaja ise ja valimis on võimalikult erineva vaatenurgaga ja suhtumisega inimesed.
Kohe peale hindamisperioodi lõppu saadetakse e-keskkonnast raporti link.
Raportit näeb õpetaja ise ja kokkuleppel tema otsene juht või juhtkonna liige.
PDF dokumendi saad alla laadida siit.
Pildi leiad siit.