Kompetentsimudelis kirjeldatakse haridusasutuse juhti kui kooliuuendajat, kes mõistab ühiskonna arenguid ja tulevikuootusi ning toetab igat õpilast tema võimete maksimaalsel arendamisel. Kompetentsimudel annab juhile võimaluse ennast hinnata: määratleda oma tugevused, aga ka arendamist vajavad küljed ning teadvustada oodatud hoiakuid ja käitumisviise. Samuti annab mudel haridusasutuse pidajale võimaluse analüüsida juhi kompetentse ja nende arengut.
Innovatsiooni juhtimine tähendab õppimise kontekstis positiivsete ja mõjusate uuenduste ellukutsumist. Seda tehakse koos oma meeskonna ja õpilastega. Innovatsiooni eduka juhtimise tulemusel on õppimine iga õpilase arengut toetav, inspireeriv ja tulemuslik.
Haridusasutuse juhi kompetentsi on kirjeldatud viie tegevusnäitajaga kasinal, heal ja suurepärasel tasemel.
Kasin: Loob visiooni lähtuvalt piirkonna hetkevajadustest.
Hea: Rakendab süsteemselt maailma parimaid praktikaid.
Suurepärane: Jagab oma haridusasutuse praktikaid aidates sellega kaasa õppe arenemisele Eestis ja laiemalt.
Kasin: Rakendab harva parimaid praktikaid.
Hea: Loob ambitsioonika visiooni tehes julgeid innovaatilisi valikuid iga õpilase võimetekohase arengu toetamisel.
Suurepärane: Loob ambitsioonika visiooni sooviga pakkuda innovaatilisi lahendusi rahvusvahelisel tasemel.
Kasin: Jääb innovaatiliste lahenduste elluviimisel toppama.
Hea: Viib innovaatilised lahendused järjekindlalt ellu.
Suurepärane: Mobiliseerib meeskonda pingutama pikaajaliste innovaatiliste muutuste nimel.
Kasin: Kaasab partnereid juhuslikult innovaatiliste lahenduste elluviimisel.
Hea: Kaasab eesmärgipäraselt õigeid partnereid, kes toetavad innovaatiliste lahenduste elluviimist.
Suurepärane: Kaasab eesmärgipäraselt õiged partnerid nii Eestis kui rahvusvaheliselt, kes toetavad innovaatiliste lahenduste elluviimist.
Kasin: Piirdub olemasolevate ressursside kasutamisega visiooni elluviimisel.
Hea: Piirdub visiooni elluviimisel olemasolevate ressursside efektiivse kasutamisega.
Suurepärane: Leiab vajalikke lisaressursse visiooni väga heaks elluviimiseks.
Ennast või juhti analüüsides mõtle igapäevastele tööolukordadele ning too konkreetseid näiteid. Määra oma kompetentsi tase lähtudes tänasest olukorrast ning arutage vestlusel juhiga läbi, milline on tema ootus Sinule.
Õppimise seisukohast on oluline tuua välja nii positiivseid kui arendamist vajavaid juhile omaseid regulaarseid käitumisalaseid tegevusi. Kompetentside juurde on toodud abistavad küsimused kompetentsi olemuse paremaks mõistmiseks, nad aitavad mõelda läbi erinevad olukorrad.
Meeskonna juhtimine on oma meeskonna moodustamine, ühiste väärtuste kujundamine, meeskonnaliikmete arengu toetamine ja inspireerimine ühiste ning individuaalsete eesmärkide saavutamisel. Meeskonna moodustab haridusasutuse töötajaskond. Meeskonna eduka juhtimise tulemusel on kogu meeskond inspireeritud innovaatilisi lahendusi ühiselt looma ja ellu viima.
Kasin: Püüab olemasoleva meeskonnaga saavutada visiooni elluviimise tegemata vajalikke personalimuudatusi.
Hea: Värbab professionaalseid ja motiveerituid inimesi visiooni elluviimiseks.
Suurepärane: Kujundab uutest ja olemasolevatest inimestest ühtset vaimsust kandva meeskonna ambitsioonika visiooni elluviimiseks.
Kasin: Toetab meeskonna arengut võimaluste põhiselt ja juhuslikult.
Hea: Kujundab iga meeskonnaliikme professionaalset arengut toetava keskkonna saavutades igaühe individuaalse vastutuse oma arengu eest.
Suurepärane: Toetab läbimõeldult kogu meeskonna professionaalset arengut saavutades koostöö sünergia.
Kasin: Rakendab motiveerivaid tegevusi, mis ei moodusta terviksüsteemi.
Hea: Rakendab motivatsioonisüsteemi, mis innustab igat meeskonnaliiget pühenduma visiooni elluviimisele.
Suurepärane: Rakendab motivatsioonisüsteemi, mis innustab kogu meeskonda tervikuna pühenduma visiooni elluviimisele.
Kasin: Kavandab uuendused väheste meeskonnaliikmetega.
Hea: Kaasab meeskonna innovaatiliste ideede väljatöötamisse ja elluviimisse.
Suurepärane: Inspireerib meeskonnaliikmeid omaalgatuslikult innovaatilisi ideid välja töötama ja ellu viima.
Kasin: Märkab talente harva oma meeskonnas.
Hea: Tunnustab oma meeskonna talente innustades teisi neilt õppima.
Suurepärane: Toetab oma meeskonna talente oma ande rakendamisel ka väljaspool haridusasutust.
Ennast või juhti analüüsides mõtle igapäevastele tööolukordadele ning too konkreetseid näiteid. Määra oma kompetentsi tase lähtudes tänasest olukorrast ning arutage vestlusel juhiga läbi, milline on tema ootus Sinule.
Õppimise seisukohast on oluline tuua välja nii positiivseid kui arendamist vajavaid juhile omaseid regulaarseid käitumisalaseid tegevusi. Kompetentside juurde on toodud abistavad küsimused kompetentsi olemuse paremaks mõistmiseks, nad aitavad mõelda läbi erinevad olukorrad.
Iga õpilase arengu toetamine on tema võimete ja arengu hindamine, individuaalse arengu suunamine ja inspireerimine. Eduka toetamise tulemusel rakendab iga õpilane oma võimeid maksimaalselt ja jõuab oma oskuste ja isiksuse arendamisel tipptasemele võimalikult lähedale selleks, et kohaneda ühiskonna tulevikuvajadusega.
Kasin: Usub, et enamik õpilasi võib saavutada häid õpitulemusi heade õpetajate suunamisel.
Hea: Veenab kõiki õpetajaid, et kõik õpilased saavutavad häid õpitulemusi, kui neid individuaalselt ja inspireerivalt õpetada.
Suurepärane: Veenab kõiki õpetajaid selles, et kõik õpilased saavutavad individuaalse ja inspireeriva õpetamise tulemusel võimalikult häid õpitulemusi võttes vastutuse selle saavutamise eest.
Kasin: Tagab erinevate õppemeetodite rakendamise õpilaste arengu toetamiseks.
Hea: Tagab iga õpilase individuaalset arengut toetavate õppemeetodite ja tugimeeskonna rakendamise nii, et see toetab iga õpilase õpimotivatsiooni.
Suurepärane: Tagab iga õpilase individuaalset arengut toetavate õppemeetodite rakendamise ja tugimeeskonna nii, et see innustab igat õpilast kõrgeid sihte seadma.
Kasin: Hangib õppevahendeid võimaluste põhiselt.
Hea: Tagab kaasaegsete innovaatiliste õppevahendite kasutamise iga õpilase individuaalse arengu toetamisel.
Suurepärane: Tagab kaasaegsete innovaatiliste õppevahendite integreeritud kasutamise nii, et see toetab süvatasandil õppimist.
Kasin: Tagab õpilaste arengu toetamisel peamiselt igapäevaste õpikeskkondade kasutamise.
Hea: Tagab õpihuvi inspireerivate õpikeskkondade kasutamise.
Suurepärane: Tagab õpihuvi inspireerivate õpikeskkondade kasutamise mõtestatult.
Kasin: Ei märka õpilaste erinevaid andeid.
Hea: Tunnustab õpilaste erinevaid andeid innustades neid oma võimeid maksimaalselt välja arendama.
Suurepärane: Toetab õpilasi oma andeid ka väljaspool oma haridusasutust rakendama ja vajadusel sobivale valikule suunama.
Ennast või juhti analüüsides mõtle igapäevastele tööolukordadele ning too konkreetseid näiteid. Määra oma kompetentsi tase lähtudes tänasest olukorrast ning arutage vestlusel juhiga läbi, milline on tema ootus Sinule.
Õppimise seisukohast on oluline tuua välja nii positiivseid kui arendamist vajavaid juhile omaseid regulaarseid käitumisalaseid tegevusi. Kompetentside juurde on toodud abistavad küsimused kompetentsi olemuse paremaks mõistmiseks, nad aitavad mõelda läbi erinevad olukorrad.
Tulemuspõhine juhtimine on visioonist lähtudes arenguvajaduste määratlemine, eesmärkide püstitamine, lahenduste leidmine ja elluviimine ning tulemuslikkuse hindamine. Tulemusjuhtimine tagab, et meeskond teab, mis on haridusasutuse edusammud ja mida tuleb arendada visiooni paremaks elluviimiseks.
Kasin: Loob hindamissüsteemi õpilaste võimete ja õpitulemuste kaardistamiseks nii, et see toetab väheste õpilaste maksimaalset arengut.
Hea: Loob hindamissüsteemi õpilaste võimete ja õpitulemuste kaardistamiseks nii, et see toetab paljude õpilaste maksimaalset arengut.
Suurepärane: Loob hindamissüsteemi iga õpilase võimete ja õpitulemuste kaardistamiseks nii, et see toetab iga õpilase maksimaalset arengut.
Kasin: Hindab õpetajate kompetentsust küsides tagasisidet valikuliselt.
Hea: Hindab õpetajate kompetentsust õpilaste arengu toetamisel küsides tagasisidet õpilastelt, lastevanematelt ja kolleegidelt ning kasutab seda õpetajate professionaalse arengu toetamisel.
Suurepärane: Hindab õpetajate kompetentsust õpilaste arengu toetamisel küsides tagasisidet õpilastelt, lastevanematelt kolleegidelt nii, et see toetab iga õpetaja professionaalset arengut.
Kasin: Määratleb arenguvajadused tuginemata tõenduspõhistele andmetele.
Hea: Määratleb olulised arenguvajadused tuginedes tõenduspõhistele andmetele ja neid põhjalikult analüüsides.
Suurepärane: Määratleb prioriteetse arenguvajaduse tuginedes tõenduspõhistele andmetele ja neid põhjalikult analüüsides.
Kasin: Keskendub juhuslike arendustegevuste elluviimisele.
Hea: Keskendub oluliste arendustegevuste elluviimisele kogu meeskonnaga.
Suurepärane: Inspireerib kogu meeskonda olulisi arendustegevusi ellu viima.
Kasin: Kasutab juhuslikku monitooringusüsteemi arendustegevuste elluviimise jälgimiseks, kuid ei vii vajalikke muudatusi ellu.
Hea: Loob kasutajasõbraliku monitooringusüsteemi arendustegevuste elluviimise jälgimiseks ja vajalike muudatuste tegemiseks.
Suurepärane: Hoiab monitooringusüsteemi ajakohasena ja maailma parimatele praktikatele vastavana.
Ennast või juhti analüüsides mõtle igapäevastele tööolukordadele ning too konkreetseid näiteid. Määra oma kompetentsi tase lähtudes tänasest olukorrast ning arutage vestlusel juhiga läbi, milline on tema ootus Sinule.
Õppimise seisukohast on oluline tuua välja nii positiivseid kui arendamist vajavaid juhile omaseid regulaarseid käitumisalaseid tegevusi. Kompetentside juurde on toodud abistavad küsimused kompetentsi olemuse paremaks mõistmiseks, nad aitavad mõelda läbi erinevad olukorrad.
Oma eduloo tutvustamine on haridusasutuse erisuse ja edusammude viimine avalikkuseni. Eduloo inspireeriva tutvustamise tulemusel tekib haridusasutusele usaldusväärsus, hea maine ja lojaalsed poolehoidjad.
Kasin: Tähtsustab harva usaldusväärsust ja väärikust.
Hea: Juht on oma tegevusega eeskujuks, et kogu koolipere räägib ja käitub usaldusväärselt ja väärikalt.
Suurepärane: Juhtkond on oma tegevusega eeskujuks, et kogu koolipere räägib ja käitub usaldusväärselt ja väärikalt.
Kasin: Väärtustab vähe õpetaja ametit.
Hea: Väärtustab õpetaja ametit avalikult nii sõnades kui tegudes.
Suurepärane: Väärtustab õpetaja ametit avalikult nii, et kujundab sellega avalikku arvamust.
Kasin: Märkab ja väärtustab harva oma haridusasutuse edulugusid.
Hea: Tugineb oma edulugudele ja leiab koos õpetajatega haridusasutust eristava tugevuse ning tutvustab seda kogu kooliperele.
Suurepärane: Tunnustab edulugude jagamist ja inspireerib kolleege neid rakendama ja oma edulugusid looma.
Kasin: Suhtleb avalikkusega juhuslikult.
Hea:Innustab kogu kooliperet tutvustama edulugusid avalikkusele, saavutades sellega tuntuse ja poolehoiu.
Suurepärane: Innustab kogu kooliperet tutvustama edulugusid avalikkusele saavutades sellega edulugude järgimise.
Kasin: Osaleb passiivselt võrgustikes.
Hea: Osaleb aktiivselt Eestis tegutsevates võrgustikes ja tutvustab oma edulugusid.
Suurepärane: Osaleb aktiivselt rahvusvahelistes võrgustikes ja tutvustab oma edulugusid.
Ennast või juhti analüüsides mõtle igapäevastele tööolukordadele ning too konkreetseid näiteid. Määra oma kompetentsi tase lähtudes tänasest olukorrast ning arutage vestlusel juhiga läbi, milline on tema ootus Sinule.
Õppimise seisukohast on oluline tuua välja nii positiivseid kui arendamist vajavaid juhile omaseid regulaarseid käitumisalaseid tegevusi. Kompetentside juurde on toodud abistavad küsimused kompetentsi olemuse paremaks mõistmiseks, nad aitavad mõelda läbi erinevad olukorrad.
360° tagasiside hindamine on mitmel allikal põhinev tagasisidestamine, millesse on kaasatud erinevad osapooled. Kõikide osapoolte ühine hinnang juhile moodustab tagasiside tervikanalüüsi. 360 tagasiside hindamise protsessis osalejal on võimalik aru saada iseenda käitumisest ja sellest, kuidas tajuvad tema käitumist teised seotud osapooled ja oluline, et kõigil on koostöökoht hinnatava juhiga. Vaata tutvustavat videot.
Tagasiside saaja
haridusasutuse juht
Vahetu juht
KOV esindaja või HTM esindaja
Kolleegid
juhtkonna liikmed, õppejuht jne
Partnerid
hoolekogu liikmed, teised haridusasutuste juhid, vanemad, olulised koostööpartnerid
Meeskond
õpetajad, tugipersonal
Õpilased
põhikooli kõrgema ja gümnaasiumiastme õpilased
Vastajate valikul on oluline arvestada…
Hindamisskaala on 7-palli skaala, mis on määratud kolme väärtusega – otsad ja keskmine väärtus. Tagasiside andja selgitab näidete ja kommentaaridega oma hinnangut, eriti hinnanguid alla ja üle keskmise. Põhikompetentsi juures on vaba tekstiväli, kuhu saab tuua konkreetsed näited.
Iga väite juures on ka vastusevariant „Ei oska öelda“.
Haridusasutuse juhi küsimustikus on kokku kõikidele vastajate gruppidele 25 küsimust v.a õpilased vastavad 13-le küsimusele.
Küsimustele vastamine toimub e-keskkonnas ja iga vastaja saab HARNO kaudu meili teel personaalse lingi vastamise alustamiseks.
Vastamist saab igal ajal pooleli jätta ning hiljem jätkata kuni vastamise tähtaja lõpuni.
Tagasiside saaja ei näe nimeliselt, kes millise hinnangu on andnud või kommentaari kirjutanud – hinnangud kajastatakse kokkuvõttes vastajate gruppide keskmisena.
Tagasiside saaja saab koondraporti, kus numbrilised tulemused on koondatud vastajagruppide kaupa. Sõnalised vastused grupeeritakse kokku küsimuste juurde.
Lae alla Exceli tabel ja saada see koolitus@harno.ee.
Meetodi kasutamine aitab kaasa tulemuslikkuse ja kvaliteedi tõstmisele haridussüsteemis, eeldades järjest suuremat nutikust ja tarkust valikutes ja tegevustes ning edastades selged ootused juhi rollile.
Lae alla vastajate märkimiseks vajalik Exceli tabel ning saada koolitus@harno.ee.
Soovituslik on viia läbi vestlus KOV esindaja ja haridusasutuse juhi vahel ning kasutada selle vestluse aluseks 360° koondraportit. Ühiselt eesmärgistatakse soovitud tulemused.
Pildi leiad siit.
PDF dokumendi saad alla laadida siit.