Maailma parima
haridusasutuse juht

Kuidas toetab kompetentsimudel haridusasutuse juhti?

Kompetentsimudelis kirjeldatakse haridusasutuse juhti kui kooliuuendajat, kes mõistab ühiskonna arenguid ja tulevikuootusi ning toetab igat õpilast tema võimete maksimaalsel arendamisel. Kompetentsimudel annab juhile võimaluse ennast hinnata: määratleda oma tugevused, aga ka arendamist vajavad küljed ning teadvustada oodatud hoiakuid ja käitumisviise. Samuti annab mudel haridusasutuse pidajale võimaluse analüüsida juhi kompetentse ja nende arengut.

1
Enesearendamisel
2
Värbamisel ja valikul
3
Koolitamisel
4
Individuaalsel nõustamisel
5
Tulemushindamisel
6
Tunnustamisel

Haridusasutuse juhi kompetentsid

Innovatsiooni juhtija

Innovatsiooni juhtimine tähendab õppimise kontekstis positiivsete ja mõjusate uuenduste ellukutsumist. Seda tehakse koos oma meeskonna ja õpilastega. Innovatsiooni eduka juhtimise tulemusel on õppimine iga õpilase arengut toetav, inspireeriv ja tulemuslik.

Haridusasutuse juhi kompetentsi on kirjeldatud viie tegevusnäitajaga kasinal, heal ja suurepärasel tasemel.

Kasin: Loob visiooni lähtuvalt piirkonna  hetkevajadustest.

Hea: Rakendab süsteemselt maailma parimaid praktikaid.

Suurepärane: Jagab oma haridusasutuse praktikaid aidates sellega kaasa õppe arenemisele Eestis ja laiemalt.

Kasin: Rakendab harva parimaid praktikaid.

Hea: Loob ambitsioonika visiooni tehes julgeid innovaatilisi valikuid iga õpilase võimetekohase arengu toetamisel. 

Suurepärane: Loob ambitsioonika visiooni sooviga pakkuda innovaatilisi lahendusi rahvusvahelisel tasemel.

Kasin: Jääb innovaatiliste lahenduste elluviimisel toppama.

Hea: Viib innovaatilised lahendused järjekindlalt ellu.

Suurepärane: Mobiliseerib meeskonda pingutama pikaajaliste innovaatiliste muutuste nimel.

Kasin: Kaasab partnereid juhuslikult innovaatiliste lahenduste elluviimisel.

Hea: Kaasab eesmärgipäraselt õigeid partnereid, kes toetavad innovaatiliste lahenduste elluviimist.

Suurepärane: Kaasab eesmärgipäraselt õiged partnerid nii Eestis kui rahvusvaheliselt, kes toetavad innovaatiliste lahenduste elluviimist.

Kasin: Piirdub olemasolevate ressursside kasutamisega visiooni elluviimisel.

Hea: Piirdub visiooni elluviimisel olemasolevate ressursside efektiivse kasutamisega.

Suurepärane: Leiab vajalikke lisaressursse visiooni väga heaks elluviimiseks.

Ennast või juhti analüüsides mõtle igapäevastele tööolukordadele ning too konkreetseid näiteid. Määra oma kompetentsi tase lähtudes tänasest olukorrast ning arutage vestlusel juhiga läbi, milline on tema ootus Sinule.

Õppimise seisukohast on oluline tuua välja nii positiivseid kui arendamist vajavaid juhile omaseid regulaarseid käitumisalaseid tegevusi. Kompetentside juurde on toodud abistavad küsimused kompetentsi olemuse paremaks mõistmiseks, nad aitavad mõelda läbi erinevad olukorrad.

  • Kirjelda kooli pikaajalist visiooni.
  • Kirjelda mõnd positiivset ja mõjusat uuendust koolis (parimaid praktikaid), mida oled/juht on rakendanud/ellu viinud? Milliseid samme sina/tema selleks astusid? Kes osalesid selles protsessis?
  • Milliseid samme sina/tema oled/on teinud selleks, et ennast arendada/ olla valmis tuleviku väljakutseteks? Kuidas sina/tema hoiad/b end kursis oma erialal uute suundade ja trendidega?
  •             Too näiteid mõnest tüüpilisest probleemist sinu/tema tänases töös, mille sina/tema oled/on lahendanud. Kas sina/teised olid sellega rahul? Milliseid uusi meetmeid sina/tema oled/on rakendanud, et vältida sarnase olukorra/probleemi tekkimist tulevikus?
  • Too näide sellest, kui sul/tal ei õnnestunud algul kellelegi oma innovaatilist ideed vms „maha müüa“ ning muutes lähenemist sa/ta siiski suutsid seda. Kirjelda olukorda, kui sinu/tema entusiasm veenis kedagi sinu/tema uute ideede kasuks?
  • Kas ja millal sina/tema oled/on kaasanud partnereid, et uuendusi koolis ellu viia? Too näiteid olukordadest ja kirjelda keda ja mis põhjustel oled/ta on kaasanud, mis on olnud valiku kriteeriumid. Kuidas hindad koostöö tulemusi ja mida sina/tema selleks tegid?
  • Mis on sinu arvates põhilised võtmetegurid juhtimaks ja haldamaks edukaid koostöösuhteid partneritega? Too näiteid, kuidas need tegurid on toiminud sinu/tema koostöösuhetes?
  •  Too näide selle kohta, kui sina/tema tegid olulise otsuse olukorras, kui sul/tal oli piiratult informatsiooni. Kuidas sina/tema /tundis end selles olukorras? Kuidas sina/tema lahendasid/lahendas selle olukorra?
  • Too näide selle kohta, kui sina/tema tegid olulise otsuse olukorras, kui sul/tal oli piiratult ressursse. Kuidas sa tundsid end selles olukorras? Kuidas sina/tema lahendasid selle olukorra?

Meeskonna juhtimine

Meeskonna juhtimine on oma meeskonna moodustamine, ühiste väärtuste kujundamine, meeskonnaliikmete arengu toetamine ja inspireerimine ühiste ning individuaalsete eesmärkide saavutamisel. Meeskonna moodustab haridusasutuse töötajaskond. Meeskonna eduka juhtimise tulemusel on kogu meeskond inspireeritud innovaatilisi lahendusi ühiselt looma ja ellu viima.

Kasin: Püüab olemasoleva meeskonnaga saavutada visiooni elluviimise tegemata vajalikke personalimuudatusi.

Hea: Värbab professionaalseid ja motiveerituid inimesi visiooni elluviimiseks.

Suurepärane: Kujundab uutest ja olemasolevatest inimestest ühtset vaimsust kandva meeskonna ambitsioonika visiooni elluviimiseks.

Kasin: Toetab meeskonna arengut võimaluste põhiselt ja juhuslikult.

Hea: Kujundab iga meeskonnaliikme professionaalset arengut toetava keskkonna saavutades igaühe individuaalse vastutuse oma arengu eest.

Suurepärane: Toetab läbimõeldult kogu meeskonna professionaalset arengut saavutades koostöö sünergia.

Kasin: Rakendab motiveerivaid tegevusi, mis ei moodusta terviksüsteemi.

Hea: Rakendab motivatsioonisüsteemi, mis innustab igat meeskonnaliiget pühenduma visiooni elluviimisele.

Suurepärane: Rakendab motivatsioonisüsteemi, mis innustab kogu meeskonda tervikuna pühenduma visiooni elluviimisele.

Kasin: Kavandab uuendused väheste meeskonnaliikmetega.

Hea: Kaasab meeskonna innovaatiliste ideede väljatöötamisse ja elluviimisse.

Suurepärane: Inspireerib meeskonnaliikmeid omaalgatuslikult innovaatilisi ideid välja töötama ja ellu viima.

Kasin: Märkab talente harva oma meeskonnas.

Hea: Tunnustab oma meeskonna talente innustades teisi neilt õppima.

Suurepärane: Toetab oma meeskonna talente oma ande rakendamisel ka väljaspool haridusasutust.

Ennast või juhti analüüsides mõtle igapäevastele tööolukordadele ning too konkreetseid näiteid. Määra oma kompetentsi tase lähtudes tänasest olukorrast ning arutage vestlusel juhiga läbi, milline on tema ootus Sinule.

Õppimise seisukohast on oluline tuua välja nii positiivseid kui arendamist vajavaid juhile omaseid regulaarseid käitumisalaseid tegevusi. Kompetentside juurde on toodud abistavad küsimused kompetentsi olemuse paremaks mõistmiseks, nad aitavad mõelda läbi erinevad olukorrad.

  • Kui hästi sina/tema tunned/tunneb oma meeskonna tugevaid ja nõrku külgi? Kuidas sina oled /tema on neid tundma õppinud?
  • Kirjelda, mismoodi sina/tema kujundad/kujundab oma meeskonda. Too näiteid oma/tema tegevustest meeskonnaliikmete värbamisprotsessis, kooli sisse-elamisprotsessis.
  • Kas oled/tema on olnud olukorras, kus oli parasjagu tööjõupuudus? Kuidas sina/tema koos oma olemasolevate meeskonnakaaslastega suutsid/suutis tööd prioritiseerida ja töö lõpetada? 
  • Too näide mõnest probleemist mis sinu/tema kolleegil hiljuti olid. Kuidas sina/tema toetasid/toetas?
  • Milliseid arenemisvõimalusi sina oled/tema on kasutanud eesmärgiga olla edukas oma tänastes  tööülesannetes? Kui tihti sina/tema jagad/jagab oma saadud arengukogemusi teistega? Mil viisil?
  • Kas sina/tema tunnistad/tunnistab seda endale, kui oled/on teinud vea? Too näide.
  • Kirjelda kuidas sina/tema toetad, innustad oma meeskonda arenguprotsessis. Too näiteid. Milliseid arendustegevusi ja kui sageli meeskond kasutab? 
  • Milliseid veenmise meetodeid sina/tema kasutad/kasutab uute lahenduste juurutamiseks koolis? 
  • Kirjelda milliseid asju sina/tema võtad/võtab arvesse ja milliseid samme sina astud/ta astub, kui sina/tema hindad/hindab mõnda uut tööalast ideed või initsiatiivi meeskonnalt?
  • Too näiteid oma/tema meeskonnaliikmete kaasamisel uuenduste elluviimisesse.
  • Kirjelda tegevusi, kuidas sina/tema innustad/innustab oma meeskonnaliikmeid ennast arendama, uusi teemasid/tehnikaid õppima, oma õpimetoodikaid arendama jne.
  • Kirjelda, kuidas sa/ta märkad/märkab ja tunnustad/tunnustab saavutusi ja arengut oma meeskonnas. Too näide meeskonnaliikme saavutuse tunnustamisest ja selle jagamisest koolis.
  • Kirjelda, kes on sinu/tema jaoks talent, milliste kriteeriumite alusel eristuvad talendid. Mida ta teeb teistest erinevalt, mis on selle kasutegurid kooli jaoks? Too näide talendi headest tulemustest koolis ja nende tunnustamisest.

Iga õpilase arengu toetamine

Iga õpilase arengu toetamine on tema võimete ja arengu hindamine, individuaalse arengu suunamine ja inspireerimine. Eduka toetamise tulemusel rakendab iga õpilane oma võimeid maksimaalselt ja jõuab oma oskuste ja isiksuse arendamisel tipptasemele võimalikult lähedale selleks, et kohaneda ühiskonna tulevikuvajadusega.

Kasin: Usub, et enamik õpilasi võib saavutada häid õpitulemusi heade õpetajate suunamisel.

Hea: Veenab kõiki õpetajaid, et kõik õpilased saavutavad häid õpitulemusi, kui neid individuaalselt ja inspireerivalt õpetada.

Suurepärane: Veenab kõiki õpetajaid selles, et kõik õpilased saavutavad individuaalse ja inspireeriva õpetamise tulemusel võimalikult häid õpitulemusi võttes vastutuse selle saavutamise eest.

Kasin: Tagab erinevate õppemeetodite rakendamise õpilaste arengu toetamiseks.

Hea: Tagab iga õpilase individuaalset arengut toetavate õppemeetodite ja tugimeeskonna rakendamise nii, et see toetab iga õpilase õpimotivatsiooni.

Suurepärane: Tagab iga õpilase individuaalset arengut toetavate õppemeetodite rakendamise ja tugimeeskonna nii, et see innustab igat õpilast kõrgeid sihte seadma.

Kasin: Hangib õppevahendeid võimaluste põhiselt.

Hea: Tagab kaasaegsete innovaatiliste õppevahendite kasutamise iga õpilase individuaalse arengu toetamisel.

Suurepärane: Tagab kaasaegsete innovaatiliste õppevahendite integreeritud kasutamise nii, et see toetab süvatasandil õppimist.

Kasin: Tagab õpilaste arengu toetamisel peamiselt igapäevaste õpikeskkondade kasutamise.

Hea: Tagab õpihuvi inspireerivate õpikeskkondade kasutamise.

Suurepärane: Tagab õpihuvi inspireerivate õpikeskkondade kasutamise mõtestatult.

Kasin: Ei märka õpilaste erinevaid andeid.

Hea: Tunnustab õpilaste erinevaid andeid innustades neid oma võimeid maksimaalselt välja arendama.

Suurepärane: Toetab õpilasi oma andeid ka väljaspool oma haridusasutust rakendama ja vajadusel sobivale valikule suunama.

Ennast või juhti analüüsides mõtle igapäevastele tööolukordadele ning too konkreetseid näiteid. Määra oma kompetentsi tase lähtudes tänasest olukorrast ning arutage vestlusel juhiga läbi, milline on tema ootus Sinule.

Õppimise seisukohast on oluline tuua välja nii positiivseid kui arendamist vajavaid juhile omaseid regulaarseid käitumisalaseid tegevusi. Kompetentside juurde on toodud abistavad küsimused kompetentsi olemuse paremaks mõistmiseks, nad aitavad mõelda läbi erinevad olukorrad.

  • Kirjelda oma/tema tegevusi õpetajate veenmisel õpilasele individuaalse lähenemise kasutegurites. Too näide, mis probleemid kaasnesid ja mis oli tulemus.
  • Kuidas sa/ta saad/saab teada oma õpilaste vajadusi? Kirjelda tegevusi selleks.
  • Mis sina/tema teed/teeb olukorras kui õpilaste soovide täitmine on tundunud võimatu?
  • Kirjelda olukorda kui sina/tema pidid/pidi oma ajakava või töökoormust muutma selleks, et vastata õpilaste ootustele? Too näide.
  • Kirjelda olukorda kui sina/tema töötasid/töötas mõne keerulise õpilasega. Mil viisil see õpilane oli keeruline? Kuidas sina/tema lahendasid/lahendas olukorra õpilase/kooli jaoks?
  • Kuidas tulla toime „aja raiskajatega“ või „ükskõiksete“ õpilastega? Too näide, kuidas sina/tema seda oled/on teinud?
  • Too näide suurepärasest õpilase individuaalse toetamise kogemusest, mida sina/tema ise oled/on pakkunud. Miks sa arvad, et see on suurepärane?
  • Räägi mõnest ebapopulaarsest otsusest, mille sina/tema hiljuti tegid/tegi, et kasutada uusi võimalusi õppeprotsessi uuendamisel. Millise protsessi sina/tema selleks läbisid/läbis, enne kui sina/tema otsuse tegid/tegi? Kuidas asjaosalised reageerisid ja kuidas sina/tema ise käitusid/käitus? 
  • Too näide uute praktiliste ja uuenduslike õppevahendite kasutamisest õppeprotsessis. Milliseid muudatusi ja edusamme on see kaasa toonud?
  • Too näide mõne innovaatilise õppekeskkonna kasutamisest õppeprotsessis. Mis ajendas selle kasutusele võttu ja mis on olnud selle kasutegurid?
  • Kirjelda, kuidas koolis tunnustatakse silmapaistvaid õpilasi ja nende saavutusi. Kuidas on kool õpilaste saavutusi ära märkinud laiemalt kui kooli tasemel? Too näiteid. Milliseid tulemusi on tunnustamine kaasa toonud?

Tulemuspõhine juhtimine

Tulemuspõhine juhtimine on visioonist lähtudes arenguvajaduste määratlemine, eesmärkide püstitamine, lahenduste leidmine ja elluviimine ning tulemuslikkuse hindamine. Tulemusjuhtimine tagab, et meeskond teab, mis on haridusasutuse edusammud ja mida tuleb arendada visiooni paremaks elluviimiseks.

Kasin: Loob hindamissüsteemi õpilaste võimete ja õpitulemuste kaardistamiseks nii, et see toetab väheste õpilaste maksimaalset arengut.

Hea: Loob hindamissüsteemi õpilaste võimete ja õpitulemuste kaardistamiseks nii, et see toetab paljude õpilaste maksimaalset arengut.

Suurepärane: Loob hindamissüsteemi iga õpilase võimete ja õpitulemuste kaardistamiseks nii, et see toetab iga õpilase maksimaalset arengut.

Kasin: Hindab õpetajate kompetentsust küsides tagasisidet valikuliselt.

Hea: Hindab õpetajate kompetentsust õpilaste arengu toetamisel küsides tagasisidet õpilastelt, lastevanematelt ja kolleegidelt ning kasutab seda õpetajate professionaalse arengu toetamisel.

Suurepärane: Hindab õpetajate kompetentsust õpilaste arengu toetamisel küsides tagasisidet õpilastelt, lastevanematelt kolleegidelt nii, et see toetab iga õpetaja professionaalset arengut.

Kasin: Määratleb arenguvajadused tuginemata tõenduspõhistele andmetele.

Hea: Määratleb olulised arenguvajadused tuginedes tõenduspõhistele andmetele ja neid põhjalikult analüüsides.

Suurepärane: Määratleb prioriteetse arenguvajaduse tuginedes tõenduspõhistele andmetele ja neid põhjalikult analüüsides.

 

Kasin: Keskendub juhuslike arendustegevuste elluviimisele.

Hea: Keskendub oluliste arendustegevuste elluviimisele kogu meeskonnaga.

Suurepärane: Inspireerib kogu meeskonda olulisi arendustegevusi ellu viima.

 

Kasin: Kasutab juhuslikku monitooringusüsteemi arendustegevuste elluviimise jälgimiseks, kuid ei vii vajalikke muudatusi ellu.

Hea: Loob kasutajasõbraliku monitooringusüsteemi arendustegevuste elluviimise jälgimiseks ja vajalike muudatuste tegemiseks.

Suurepärane: Hoiab monitooringusüsteemi ajakohasena ja maailma parimatele praktikatele vastavana.

 

Ennast või juhti analüüsides mõtle igapäevastele tööolukordadele ning too konkreetseid näiteid. Määra oma kompetentsi tase lähtudes tänasest olukorrast ning arutage vestlusel juhiga läbi, milline on tema ootus Sinule.

Õppimise seisukohast on oluline tuua välja nii positiivseid kui arendamist vajavaid juhile omaseid regulaarseid käitumisalaseid tegevusi. Kompetentside juurde on toodud abistavad küsimused kompetentsi olemuse paremaks mõistmiseks, nad aitavad mõelda läbi erinevad olukorrad.

  • Kirjelda, kuidas sinu/tema tänane roll koolis mõjutab 1) sinu/tema meeskonna tööd ja eesmärkide saavutamist 2) kooli tööd laiemalt ja eesmärkide saavutamist kogu haridussüstemis.
  • Too näide edukast kogemusest, kui ettemõtlemise oskus aitas sul/tal saavutada soovitud eesmärki?
  • Millist tüüpi saavutusi sina/tema kõige rohkem väärtustad/väärtustab (isiklikus ja kooli kontekstis)? Too näiteid.
  • Kirjelda eduka õpilaste hindamissüsteemi olemust ja kasutegureid. Kuidas eristub sellest tänane hindamissüsteem? Mida peaks tegema, et hindamissüsteemi parendada? 
  • Kirjelda oma/tema tegevusi õpetajate kompetentside hindamisel ja arendamisel. Mis on olnud sisendiks, toeks hindamissüsteemi arendamisel? Too näiteid positiivsest hindamiskogemusest ja keerulisest hindamiskogemusest. 
  • Too näide õpetajate kaasamisest hindamissüsteemi rakendamisel. 
  • Kirjelda oma/tema tegevusi õpetajate arenguvajaduste määratlemisel. Mis on otsustamisel sinu peamisteks sisenditeks ja valikukriteeriumiteks? Kuidas hoiad/tema hoiab end kursis erinevate arendustegevuste võimalustega?
  • Kuidas jälgid/ta jälgib//oled/on kursis õpetajate arendustegevuste elluviimisega? Too näiteid, kuidas sa hindad/ta hindab valitud arendustegevuste tulemuslikkust.

Eduloo tutvustamine

Oma eduloo tutvustamine on haridusasutuse erisuse ja edusammude viimine avalikkuseni. Eduloo inspireeriva tutvustamise tulemusel tekib haridusasutusele usaldusväärsus, hea maine ja lojaalsed poolehoidjad.

Kasin: Tähtsustab harva usaldusväärsust ja väärikust.

Hea: Juht on oma tegevusega eeskujuks, et kogu koolipere räägib ja käitub usaldusväärselt ja väärikalt.

Suurepärane: Juhtkond on oma tegevusega eeskujuks, et kogu koolipere räägib ja käitub usaldusväärselt ja väärikalt.

Kasin: Väärtustab vähe õpetaja ametit.

Hea: Väärtustab õpetaja ametit avalikult nii sõnades kui tegudes.

Suurepärane: Väärtustab õpetaja ametit avalikult nii, et kujundab sellega avalikku arvamust.

Kasin: Märkab ja väärtustab harva oma haridusasutuse edulugusid.

Hea: Tugineb oma edulugudele ja leiab koos õpetajatega haridusasutust eristava tugevuse ning tutvustab seda kogu kooliperele.

Suurepärane: Tunnustab edulugude jagamist ja inspireerib kolleege neid rakendama ja oma edulugusid looma.

Kasin: Suhtleb avalikkusega juhuslikult.

Hea:Innustab kogu kooliperet tutvustama edulugusid avalikkusele, saavutades sellega tuntuse ja poolehoiu.

Suurepärane: Innustab kogu kooliperet tutvustama edulugusid avalikkusele saavutades sellega edulugude järgimise.

Kasin: Osaleb passiivselt võrgustikes.

Hea: Osaleb aktiivselt Eestis tegutsevates võrgustikes ja tutvustab oma edulugusid.

Suurepärane: Osaleb aktiivselt rahvusvahelistes võrgustikes ja tutvustab oma edulugusid.

Ennast või juhti analüüsides mõtle igapäevastele tööolukordadele ning too konkreetseid näiteid. Määra oma kompetentsi tase lähtudes tänasest olukorrast ning arutage vestlusel juhiga läbi, milline on tema ootus Sinule.

Õppimise seisukohast on oluline tuua välja nii positiivseid kui arendamist vajavaid juhile omaseid regulaarseid käitumisalaseid tegevusi. Kompetentside juurde on toodud abistavad küsimused kompetentsi olemuse paremaks mõistmiseks, nad aitavad mõelda läbi erinevad olukorrad.

  • Too näide olukorrast, kui sina/kool oli(d) edukas. Mis sina arvad, mis oli edu põhjuseks?
  • Kirjelda oma/kooli saavutust (või saavutusi), mille üle sina/tema kõige rohkem uhkust tunned/tunneb?
  • Milliseid initsiatiive sina oled /tema on valmis võtma, et edulugu korrata?
  • Kirjelda, mis on koolis usalduse ja väärikuse loomise aluseks? Too näiteid, kuidas sina/tema ja sinu/tema kolleegid väärtustate koolis usaldusväärset, väärikat käitumist? 
  • Kirjelda, mida sinu/tema jaoks tähendab õpetaja amet. Mida sina/tema isiklikult oled/on teinud õpetajaameti väärtustamiseks koolisiseselt, väljaspool kooli?
  • Kas ja kuidas sina oled/tema on suutnud saavutada seda, et kooli projektidele piisavalt tähelepanu pöörataks nii kooli siseselt kui väliselt? Milles see väljendub?
  • Too näide selle kohta, kuidas sa/ta oma meeskonnaga analüüsid/analüüsib kooli tulemusi, koolis toimunud uuenduste tulemuslikkust. 
  • Too näide selle kohta kui sina jagasid/tema jagas kogemusi  edukast projektist koolist väljaspool, laiemas grupis. Kuidas sina/tema end tundsid/tundis? Milline oli tagasiside?
  • Kirjelda, millistes võrgustikes sina osaled/tema osaleb ja miks just nendes? Mis nendes võrgustikes osalemine sulle/talle annab? Mis on olnud sinu panus võrgustikes. Too näiteid.

360 kraadi tagasiside meetod

360° tagasiside hindamine on mitmel allikal põhinev tagasisidestamine, millesse on kaasatud erinevad osapooled. Kõikide osapoolte ühine hinnang juhile moodustab tagasiside tervikanalüüsi. 360 tagasiside hindamise protsessis osalejal on võimalik aru saada iseenda käitumisest ja sellest, kuidas tajuvad tema käitumist teised seotud osapooled ja oluline, et kõigil on koostöökoht hinnatava juhiga. Vaata tutvustavat videot.

Tagasiside saaja 
haridusasutuse juht 

Vahetu juht
KOV esindaja või HTM esindaja

Kolleegid
juhtkonna liikmed, õppejuht jne

Partnerid
hoolekogu liikmed, teised haridusasutuste juhid, vanemad, olulised koostööpartnerid

Meeskond
õpetajad, tugipersonal

Õpilased
põhikooli kõrgema ja gümnaasiumiastme õpilased

Vastajate valikul on oluline arvestada…

  • Kas see inimene on Sinuga piisavalt palju koostööd teinud ja sind erinevates olukordades näinud?
  • Kas see inimene mõistab Sinu töö olemust ja väljakutseid?
  • Kas Sa saad selle inimesega sundimatult rääkida tagasiside teemadel?
  • Võimalikult erinevatest sihtrühmadest
  • Erineva vaatenurgaga ja erineva suhtumisega inimesed
  • Minimaalselt 3 vastajat ühes vastajate grupis, soovituslik vahemik 5-10.
  • Lepi vastajatega eelnevalt hindamine kokku, et tagasiside sujuks.
  • Koosta nimekiri tagasiside andjatest ja lae alla Exceli tabel ning saada koolitus@harno.ee.

Hindamisskaala on 7-palli skaala, mis on määratud kolme väärtusega – otsad ja keskmine väärtus. Tagasiside andja selgitab näidete ja kommentaaridega oma hinnangut, eriti hinnanguid alla ja üle keskmise. Põhikompetentsi juures on vaba tekstiväli, kuhu saab tuua konkreetsed näited. 

Iga väite juures on ka vastusevariant „Ei oska öelda“.

Haridusasutuse juhi küsimustikus on kokku kõikidele vastajate gruppidele 25 küsimust v.a õpilased vastavad 13-le küsimusele.

Küsimustele vastamine toimub e-keskkonnas ja iga vastaja saab HARNO kaudu meili teel personaalse lingi vastamise alustamiseks.

Vastamist saab igal ajal pooleli jätta ning hiljem jätkata kuni vastamise tähtaja lõpuni.

Tagasiside saaja ei näe nimeliselt, kes millise hinnangu on andnud või kommentaari kirjutanud – hinnangud kajastatakse kokkuvõttes vastajate gruppide keskmisena.

Tagasiside saaja saab koondraporti, kus numbrilised tulemused on koondatud vastajagruppide kaupa. Sõnalised vastused grupeeritakse kokku küsimuste juurde.

Kuidas alustada 360° tagasiside teekonnaga?

1
Haridusasutuse juhil on soov saada tagasisidet
2
Nimekirja koostamine tagasiside andjatest
3
Küsimustike täitmine e-keskkonnas
4
Individuaalse tagasisidega tutvumine
5
Tulemuste analüüs ja tõlgendamine, tagasisidevestlus pidaja esindajaga
6
Arenguvajaduste elluviimine

Küsimused ja vastused

Meetodi kasutamine aitab kaasa tulemuslikkuse ja kvaliteedi tõstmisele haridussüsteemis, eeldades järjest suuremat nutikust ja tarkust valikutes ja tegevustes ning edastades selged ootused juhi rollile.

Lae alla vastajate märkimiseks vajalik Exceli tabel ning saada koolitus@harno.ee.

Soovituslik on viia läbi vestlus KOV esindaja ja haridusasutuse juhi vahel ning kasutada selle vestluse aluseks 360° koondraportit. Ühiselt eesmärgistatakse soovitud tulemused.

Skip to content