Kompetentsimudeli peamine eesmärk on õpetaja rollimudeli alusel teadvustada oodatud hoiakud ja käitumisviisid. Mudel aitab määratleda õpetaja tugevusi ja arendamist vajavaid külgi ning toetada seeläbi tema professionaalset arengut.
Õpetaja kompetentsimudeli viis võtmekompetentsi on kirjeldatud erinevate tegevusnäitajatega.
Väärtuste kandja ja kujundajana on õpetaja oma käitumisega eeskujuks. Ta märkab ja tunnustab väärtustel põhinevat käitumist ning vajaduse korral sekkub. Õpetaja on väärtuskasvatuse ühendanud õppetegevustega ning tegeleb sellega järjekindlalt. Õpetaja suhtub oma õppeasutusse lugupidavalt ning kannab oma ametit väärikalt. Väärtuskasvatuse tulemusena arenevad õpilastest ja teistest lugupidavad ühiskonnaliikmed.
Kompetentsi saab kõige otsesemalt mõõta järgmiste tegevusnäitajatega:
Iga õpilase arengu toetamine – see on õpilase märkamine, väärtustamine ning tema potentsiaali soodustamine. Õpetaja õpetab õppima. Ta on avatud hindamise põhimõtteid selgitama ning neid õpilasega läbi rääkima. Ees- märk on kujundada ennast juhtivad, vastutustundlikud ja oma võimeid realiseerivad õpilased.
Kompetentsi saab kõige otsesemalt mõõta järgmiste tegevusnäitajatega:
Õpetaja kujundab õpikeskkonna õppija vajadustest ja eesmärkidest lähtuvalt. Ta kasutab tänapäevaseid õpilast kognitiivselt aktiveerivaid õppemeetodeid. Tulemuseks on mitmekesine, innovaatiline ja innustav õpikeskkond, kus tuntakse end turvaliselt ja tegevustesse kaasahaaratuna ning areneb õpilaste ettevõtlikkus ja loovus.
Kompetentsi saab kõige otsesemalt mõõta järgmiste tegevusnäitajatega:
Õpetaja kujundab usaldusliku koostöö vanemate, kolleegide ja kogukonnaga. Ta suhtub suhtluspartneritesse lugupidavalt ning on empaatiline. Õppeasutuse meeskonnaliikmena panustab ta ühistegevustesse ning oma organisatsiooni arengusse. Tulemuseks on professionaalsetel ja sõbralikel suhetel toimiv võrgustik lapse arengu toetamiseks ning õppeasutus kui tugev organisatsioon.
Kompetentsi saab kõige otsesemalt mõõta järgmiste tegevusnäitajatega:
Õpetaja on elukestva õppe mõtteviisi kandja, kes võtab vastutuse nii oma isikliku kui ka professionaalse arengu eest. Ta on kursis oma valdkonna ja pedagoogika uusimate teaduspõhiste lähenemistega nii Eestis kui ka välis- maal. Ta rakendab teadmisi, reflekteerib oma õpetamise mõju ning jagab kogemusi. Professionaalne õpetaja on elukestev õppija.
Kompetentsi saab kõige otsesemalt mõõta järgmiste tegevusnäitajatega:
360 kraadi tagasiside meetodi abil hindamine annab õpetajale võimaluse saada tagasisidet oma tegevuse kohta ehk infot, kuidas teised tema käitumist tajuvad. See on väärtuslik teave õpetajale, kes soovib areneda ja saada tõeliseks meistriks.
On oluline, et 360° tagasiside meetodit rakendatakse kooli eesmärkide poole liikumisel ning õpetaja arengu planeerimisel.
Valimis on õpetajaga vahetult kokku puutuvad sihtgrupid ja minimaalset 3 inimest ühes grupis. Soovitavalt 4-7 inimest ühes vastaja grupis v.a vahetu juhi grupp.
Vahetu juht
koolijuht või juhtkonna liikmed.
Kolleegid
õpetajad ja koolitöötajad.
Õpilased
1.-5. klass, 6.-12.klass
Vanemad
Vastajate valikul on oluline arvestada…
Hindamisskaala on 7-palli skaala, mis on määratud kolme väärtusega – otsad ja keskmine väärtus. Tagasiside andja selgitab näidete ja kommentaaridega oma hinnangut, eriti hinnanguid alla ja üle keskmise. Põhikompetentsi juures on vaba tekstiväli, kuhu saab tuua konkreetsed näited.
Iga väite juures on ka vastusevariant „Ei oska öelda“.
1.–5. klassi õpilastele koostatud tagasiside küsimustik on eakohaselt lihtsam ja lühem. Vastuste andmisel kasutatakse hindamisel visuaalset skaalat.
Küsimustele vastamine toimub e-keskkonnas ja iga vastaja saab HARNO kaudu meili teel personaalse lingi vastamise alustamiseks.
Vastamist saab igal ajal pooleli jätta ning hiljem jätkata kuni vastamise tähtaja lõpuni.
Tagasiside saaja ei näe nimeliselt, kes millise hinnangu on andnud või kommentaari kirjutanud – hinnangud kajastatakse kokkuvõttes vastajate gruppide keskmisena.
Tagasiside saaja saab koondraporti, kus numbrilised tulemused on koondatud vastajagruppide kaupa. Sõnalised vastused grupeeritakse kokku küsimuste juurde.
360 kraadi hindamise kasutuselevõtu kohta asutuses
Miks me seda teeme? Kuidas kasutame tulemusi?
Kirjuta koolitus@harno.ee ja saadame sulle vastajate märkimiseks tabeli.
Kõikidele tagasiside andjate meilile tuleb link vastamise alustamiseks.
Õpetaja saab raporti, kus numbrilised tulemused on koondatud vastajagruppide kaupa, sõnalised vastused grupeeritakse kokku küsimuste juurde. Tulemusena on võimalik võrrelda enese ja teiste arvamusi.
Tagasiside osaks on raporti tulemuste läbiarutamine arenguvestluse käigus oma vahetu juhiga.
Professionaalse arenguplaani koostamine ja arenguvajaduste elluviimine
Soovitavalt teeb valiku õpetaja ise ja valimis on võimalikult erineva vaatenurgaga ja suhtumisega inimesed.
Kohe peale hindamisperioodi lõppu saadetakse e-keskkonnast raporti link.
Raportit näeb õpetaja ise ja kokkuleppel tema otsene juht või juhtkonna liige.
PDF dokumendi saad alla laadida siit.
Pildi leiad siit.