Maailma parim kooliõpetaja

Kuidas toetab kompetentsimudel kooliõpetajat?

Kompetentsimudeli peamine eesmärk on õpetaja rollimudeli alusel teadvustada oodatud hoiakud ja käitumisviisid. Mudel aitab määratleda õpetaja tugevusi ja arendamist vajavaid külgi ning toetada seeläbi tema professionaalset arengut.

1
Professionaalsel arengul
2
Enesehindamisel ja arendamisel
3
Kompetentsuse hindamisel
4
Koolikultuuri arendamisel

Üldhariduskooli õpetaja kompetentsid

Õpetaja kompetentsimudeli viis võtmekompetentsi on kirjeldatud erinevate tegevusnäitajatega.

Väärtuste kandja ja kujundaja

Väärtuste kandja ja kujundajana on õpetaja oma käitumisega eeskujuks. Ta märkab ja tunnustab väärtustel põhinevat käitumist ning vajaduse korral sekkub. Õpetaja on väärtuskasvatuse ühendanud õppetegevustega ning tegeleb sellega järjekindlalt. Õpetaja suhtub oma õppeasutusse lugupidavalt ning kannab oma ametit väärikalt. Väärtuskasvatuse tulemusena arenevad õpilastest ja teistest lugupidavad ühiskonnaliikmed.

Kompetentsi saab kõige otsesemalt mõõta järgmiste tegevusnäitajatega:

  • On lahke ja heasoovlik
  • Tunnustab hoolivat käitumist üksteise suhtes
  • Kujundab turvalise keskkonna tundlike teemade sallivaks käsitlemiseks
  • Arutleb ühiskonnas oluliste teemade üle
  • Järgib ja jagab õppeasutuses kokkulepitud väärtusi
  • On pühendunud ja väärtustab oma ametit

Iga õpilase arengu toetaja

Iga õpilase arengu toetamine – see on õpilase märkamine, väärtustamine ning tema potentsiaali soodustamine. Õpetaja õpetab õppima. Ta on avatud hindamise põhimõtteid selgitama ning neid õpilasega läbi rääkima. Ees- märk on kujundada ennast juhtivad, vastutustundlikud ja oma võimeid realiseerivad õpilased.

Kompetentsi saab kõige otsesemalt mõõta järgmiste tegevusnäitajatega:

  • Innustab iga õpilast oma võimeid avastama ja arendama
  • Seab koos õpilasega õppimise eesmärgid
  • Selgitab hindamise põhimõtteid
  • Õpetab õpilast end analüüsima ja valima talle sobivaid õppimisviise
  • Toetab õpilase ettevõtlikkust
  • Annab õpilasele arengut toetavat tagasisidet

Õpikeskkonna kujundaja ja haridusuuenduste rakendaja

Õpetaja kujundab õpikeskkonna õppija vajadustest ja eesmärkidest lähtuvalt. Ta kasutab tänapäevaseid õpilast kognitiivselt aktiveerivaid õppemeetodeid. Tulemuseks on mitmekesine, innovaatiline ja innustav õpikeskkond, kus tuntakse end turvaliselt ja tegevustesse kaasahaaratuna ning areneb õpilaste ettevõtlikkus ja loovus.

Kompetentsi saab kõige otsesemalt mõõta järgmiste tegevusnäitajatega:

  • Kujundab õppimiseks turvalise, heaolu ja arengut toetava keskkonna
  • Kaasab õpilasi õpikeskkonna kujundamisse
  • Kasutab õppeprotsessis eesmärgipäraselt digilahendusi
  • Lõimib õppetööd teiste õppeainete ja eluliste teemadega
  • Rakendab õppimise toetamiseks nüüdisaegseid asjakohaseid meetodeid
  • On algataja ja eestvedaja

Koostöö juhtija ja meeskonnaliige

Õpetaja kujundab usaldusliku koostöö vanemate, kolleegide ja kogukonnaga. Ta suhtub suhtluspartneritesse lugupidavalt ning on empaatiline. Õppeasutuse meeskonnaliikmena panustab ta ühistegevustesse ning oma organisatsiooni arengusse. Tulemuseks on professionaalsetel ja sõbralikel suhetel toimiv võrgustik lapse arengu toetamiseks ning õppeasutus kui tugev organisatsioon.

Kompetentsi saab kõige otsesemalt mõõta järgmiste tegevusnäitajatega:

  • Kaasab vanemaid õppija arengu toetamisse
  • Kasutab õppeprotsessis kogukonnas olevaid võimalusi
  • Hoiab meeskonnas häid suhteid
  • Osaleb organisatsiooni arendustegevustes
  • Juhib oma emotsioone ja käitumisviise
  • Lahendab probleeme tulemuslikult

Ennastjuhtiv õppija

Õpetaja on elukestva õppe mõtteviisi kandja, kes võtab vastutuse nii oma isikliku kui ka professionaalse arengu eest. Ta on kursis oma valdkonna ja pedagoogika uusimate teaduspõhiste lähenemistega nii Eestis kui ka välis- maal. Ta rakendab teadmisi, reflekteerib oma õpetamise mõju ning jagab kogemusi. Professionaalne õpetaja on elukestev õppija.

Kompetentsi saab kõige otsesemalt mõõta järgmiste tegevusnäitajatega:

  • Analüüsib oma tööd ja arenguvajadusi
  • Arendab eesmärgistatult oma professionaalseid oskusi
  • Osaleb professionaalsete võrgustike töös
  • Jagab parimaid praktikaid
  • Oskab tagasisidet vastu võtta ja õpib sellest
  • Hoolitseb oma füüsilise ja vaimse tasakaalu eest

360 kraadi tagasiside meetod

360 kraadi tagasiside meetodi abil hindamine annab õpetajale võimaluse saada tagasisidet oma tegevuse kohta ehk infot, kuidas teised tema käitumist tajuvad. See on väärtuslik teave õpetajale, kes soovib areneda ja saada tõeliseks meistriks.

  • kooli juhtkond soovib arendada koolikultuuri ja usub väärtustesse, mida kompetentsimudel kannab;
  • koolis on varasem arenguvestluste traditsioon – tagasiside andmine ja saamine on koolikultuuriosa;
  • koolis on piisav usaldustase, mis võimaldab nii täiskasvanutel kui ka õppijatel olla avatud ja ausad.


On oluline, et 360° tagasiside meetodit rakendatakse kooli eesmärkide poole liikumisel ning õpetaja arengu planeerimisel.

Valimis on õpetajaga vahetult kokku puutuvad sihtgrupid ja minimaalset 3 inimest ühes grupis. Soovitavalt 4-7 inimest ühes vastaja grupis v.a vahetu juhi grupp.

Vahetu juht
koolijuht või juhtkonna liikmed.

Kolleegid
õpetajad ja koolitöötajad.

Õpilased
1.-5. klass, 6.-12.klass

Vanemad

Vastajate valikul on oluline arvestada…

  • Kas see inimene on Sinuga piisavalt palju koostööd teinud ja sind erinevates olukordades näinud?
  • Kas see inimene mõistab Sinu töö olemust ja väljakutseid?
  • Kas Sa saad selle inimesega sundimatult rääkida tagasiside teemadel?
  • Võimalikult erinevatest sihtrühmadest
  • Erineva vaatenurgaga ja erineva suhtumisega inimesed
  • Minimaalselt 3 vastajat ühes vastajate grupis, soovituslik vahemik 5-10.
  • Lepi vastajatega eelnevalt hindamine kokku, et tagasiside sujuks.
  • Koosta nimekiri tagasiside andjatest ja lae alla Exceli tabel ning saada koolitus@harno.ee.

Hindamisskaala on 7-palli skaala, mis on määratud kolme väärtusega – otsad ja keskmine väärtus. Tagasiside andja selgitab näidete ja kommentaaridega oma hinnangut, eriti hinnanguid alla ja üle keskmise. Põhikompetentsi juures on vaba tekstiväli, kuhu saab tuua konkreetsed näited. 

Iga väite juures on ka vastusevariant „Ei oska öelda“. 

1.–5. klassi õpilastele koostatud tagasiside küsimustik on eakohaselt lihtsam ja lühem. Vastuste andmisel kasutatakse hindamisel visuaalset skaalat.

Küsimustele vastamine toimub e-keskkonnas ja iga vastaja saab HARNO kaudu meili teel personaalse lingi vastamise alustamiseks.

Vastamist saab igal ajal pooleli jätta ning hiljem jätkata kuni vastamise tähtaja lõpuni.

Tagasiside saaja ei näe nimeliselt, kes millise hinnangu on andnud või kommentaari kirjutanud – hinnangud kajastatakse kokkuvõttes vastajate gruppide keskmisena.

Tagasiside saaja saab koondraporti, kus numbrilised tulemused on koondatud vastajagruppide kaupa. Sõnalised vastused grupeeritakse kokku küsimuste juurde.

Kuidas alustada 360° tagasiside teekonnaga?

1
Kooli juhtkonna otsus

360 kraadi hindamise kasutuselevõtu kohta asutuses

2
Kommunikatsioon koolis

Miks me seda teeme? Kuidas kasutame tulemusi?

3
Nimekirja koostamine tagasiside andjatest

Kirjuta koolitus@harno.ee​ ja saadame sulle vastajate märkimiseks tabeli.

4
Küsimustiku täitmine e-keskkonnas

Kõikidele tagasiside andjate meilile tuleb link vastamise alustamiseks.

5
Individuaalse tagasisidega tutvumine

Õpetaja saab raporti, kus numbrilised tulemused on koondatud vastajagruppide kaupa, sõnalised vastused grupeeritakse kokku küsimuste juurde. Tulemusena on võimalik võrrelda enese ja teiste arvamusi.

6
Tulemuste analüüs ja tõlgendamine, tagasiside vestlus vahetu juhi või juhtkonna liikmega.

Tagasiside osaks on raporti tulemuste läbiarutamine arenguvestluse käigus oma vahetu juhiga.

7
Eesmärgistatud tegevuste elluviimine

Professionaalse arenguplaani koostamine ja arenguvajaduste elluviimine

Küsimused ja vastused

Soovitavalt teeb valiku õpetaja ise ja valimis on võimalikult erineva vaatenurgaga ja suhtumisega inimesed.

Kohe peale hindamisperioodi lõppu saadetakse e-keskkonnast raporti link.

Raportit näeb õpetaja ise ja kokkuleppel tema otsene juht või juhtkonna liige.

Skip to content